Романова Елена Вячеславовна Здравствуйте! Большое спасибо за предоставленные материалы по адаптации детей к условиям дошкольного учреждения!Они мне очень помогут в работе.
Романова Елена Вячеславовна Скажите, пожалуйста, если психолог работает на 0,5 ставки, может ли он доверить заполнение листов адаптации детей ясельного возраста воспитателю группы, а самому лишь проводить обобщение полученной информации и давать рекомендации воспитателям и родителям детей, проводить профилактическую и просветительскую работу?
Булак Н.Г. Доброго дня! Наданий лекційний матеріал з проблеми адаптації досить глибоко розкриває особливості адаптації дітей як у дошкільному навчальноиму закладі, так і в школі. Саме в даний період досліджується цей процес у першокласників та у учнів 5-х, 10-х класів і матеріал може використовуватись для виступів на педагогічних нарадах, ПДС, ПМПк з даного пиатння. Чи обовязковим є проведення у школах засідання психолого-медико-педагогічного консіліуму за результатами адаптації учнів до нових умов навчання?
Михайленко М.М. Дуже вдячна за наданий матеріал з питань адаптації дітей до умов ДНЗ. Які з діагностичних методик найбільш ефективні в дослідженні адаптації дітей до умов ДНЗ?
Булак Н.Г. Уважаемые коллеги! Какие Вы используете диагностические методики для исследования адаптации в 5-х, 10-х классах, кроме м. Филлипса и м.Кондаша? И какие коррекционные программы?
Івко Ніна Адаптація до умов ДНЗ Орієнтовні запитання для бесід з батьками (після одержання загальної інформації про ім'я, прізвище, вік, стан здоров'я дитини, тощо): -Чи має дитина досвід спілкування зіІншими дітьми? Який характер має це спілкування? -В які ігри любить гратися син (донька)? -Що саме найбільше впливає на поведінку малюка? (Стиль спілкування; місце, режим, обстановка; здоров'я тощо). -Який настрій переважає протягом дня? -Чим цікавиться? Які види діяльності найбільше любить? -Як відбувається фізичний розвиток дитини? -Чи загартовуєте ї? Як саме? -Яким бачите сина (доньку): врівноваженим; надмірно рухливим, стрімким, гомінким; повільним, млявим? -Якої системи виховання дотримуєтеся: авторитарної; демократичної; ліберальної? -Чи існує узгодженість у вихованні з боку членів родини? Хто ще бере участь у вихованні? -Чи є у дитини брати, сестри? Як вона з ними спілкується? -Чи прагне дотримуватися вдома режиму дня? -Чи співпадає він з режимом дитячого садка? -Як засинає ваш малюк? Чи міцно спить? Який у нього апетит? -Чи дитина самостійна для свого віку? Що вона може робити самостійно? -Чи слухняний ваш син (донька)? Якщо не слухається, як реагуєте: ображаєтеся; сварите; караєте; не звертаєте уваги тощо? -Як реагуєте на скарги дитини про сварки з іншими дітьми: захищаєте, звинувачуєте; відмахуєтесь; робите спроби розібратися та ін.? -Якщо розумієте, що були неправі, чи просите вибачення у сина (доньки)? -Що найбільше подобається дитині? -Що турбує в поведінці і розвитку малюка? -Яким, вважаєте, має бути вихователь?
Проводячи ознайомлювальну бесіду слід зважати не лише на зміст того, що кажуть батьки, а й на інтонацію, вираз обличчя і особливо — на поведінку дитини. Потребують уваги, зокрема, такі моменти: як поводиться дитина в присутності незнайомих дорослих (боязко, впевнено, зацікавлено, байдуже, нахабно); загальний стиль поведінки (спокійна, врівноважена, інертна, надміру енергійна); зацікавленість обстановкою, іграшками, іграми (просить погратися, з цікавістю дивиться, грає, якщо пропонують, бере сама); характер спілкування матері з дитиною (говорить лагідно, чемно, з повагою, з окриком, роздратовано, з погрозою); як реагує дитина на звернення і прохання матері (слухається, вередує, ігнорує).
Романова Елена Вячеславовна Я думаю, что особое внимание в работе по адаптации необходимо уделять именно подготовительному этапу, поскольку именно просвещение родителей в вопросах адаптации (знакомство с группой, воспитателями, анкетирование, информирование) может сыграть определяющую роль в том, насколько быстро ребёнок сможет адаптироваться к условиям детского сада. И личной практики: в настоящий момент только лишь 40% родителей заинтересованы в том, чтобы адаптация ребёнка прошла быстрее и безболезненно для него, стремятся придерживаться определённых правил и действуют в тандеме с педперсоналом. Остальные же заинтересованы лишь в том, чтобы сократить период адаптации ребёнка, при этом приложив минимув своих усилий, мотивируя своё поведение тем, что ребёнка не с кем оставить дома, поэтому они не могут первое время на несколько часов оставлять его в детсаду.
Луканова С.П. Непосредственной причиной суицида часто являются родительское давление, перенос на детей трудностей и нестабильности жизни, соответственно избиение детей, пьяные дебоши и.т.п. Поскольку у детей не сформирована достаточная стрессоустойчивость, а в подростковом возрасте они переживают кризисы, то внутрисемейный или другой конфликт они переключают на себея или "на других". В первом случае это чревато суицидом, во втором - агрессией по отношению к окружающим. Последние статистические исследования показали, что рост числа суицида среди подростков прекратился. Детские психиатры объясняют это тем, что у подростков сменился объект агрессии; она идет не на себя, а на других, в частности на взрослых. Поэтому возросло число правонарушений подростков, агрессии, направленной на других людей. Обостряют проблему детского суицида повышенная внушаемость детей, подверженность их различным видам суггестивных и гипнотических воздействий и созданием на этой основе эмоциональной привлекательности смерти. Деятельность различных псевдорелигиозных и оккультных обществ также обостряет эту проблему.
Романова Елена Вячеславовна Существует ещё одна проблема в работе по адаптации: сбор анамнеза от родителей. Многие считают, что эту информации необязательно давать психологу,поскольку с их слов, "это его не касается".
ІвкоНіна для Романова Елена Вячеславовна В прошлом году работала на 0,5 ставки, это ведь только 4 часа.Без помощи воспитателей просто физически невозможно все карты вести самой.Тем более, что они имеют возможность больше наблюдать за детьми.
Чепенко Л.М. Доброго дня! Цікаві та інформаційні рекомендації для батьків та вихователів дошкільнят. Згодна з тим, що головними причинами дезадаптації першокласників є невідповідність можливостей дитини вимогам школи та стиль відносин учителя зі школярами, звідси з"являються: погіршений стан здоров"я, зниження пізнавальної діяльності.
Чепенко Л.М. Так як у гімназії, де я працюю, навчаються учні 5-11 класів, особлива увага приділяється п"ятикласникам з боку вчителів-предметників, класних керівників, адміністрації та батьків. П"ятикласники, мабуть , не менше першокласників переживають процес адаптації. І головна причина тому - перехід від одного вчителя до одразу багатьох . У своїй практиці психологічний супровід розпочинаю вже в вересні (проведення годин спілкування). Діагностую учнів з середини жовтня, корекційно-розвивальні заняття розпочинаю проводити з початку листопада. Велику увагу приділяю консультуванню батьків, адже вони хвилюються разом із своїми дітьми (виступи на батьківських зборах, групові та індивідуальні консультації). Психолого-педагогічний консиліум традиційно проводиться наприкінці жовтня, метою якого є рішення завдань педагогічним колективом щодо успішної адаптації учнів до умов навчання в гімназії.
Івко Ніна З метою вивчення домінуючих типів батьківського ставлення до виховання дітей та спілкування з ними використовуется тест-запитальник А.Варга, В.Століна. На основі результатів тестування батьківського ставлення ми встановлюємо рівень кожної зі шкал: прийняття-відштовхування, соціальної бажаності, симбіозу, авторитарної гіперсоціалізації та інфантилізації дитини
Романова О.В. Можлива література по інтернет-залежності: 1.Аносов В.Д., Лепский В.Е. Исходные посылки проблематики информационно-психологической безопасности. – М., 2003. – 190 с. 2.Белинская Е.Н., Жичкина А.М. Современные исследования виртуальной коммуникации: проблемы, гипотезы, результаты. – М., 2000. 3.Бурлаков И.В. - Homo Gamer. Психология компьютерных игр. - М., 2000. 4.Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. – М., 2001. 5.Войскунский А.Е. Зависимость от Интернета: актуальная проблема // Мир Интернета. – М., 2000. – №3. – С. 76 – 81. 6.Войскунский А.Е. Психологические исследования феномена Интернет-аддикции. – М., 2000. – 150 с. 7.Войскунский А.Е. Феномен зависимости от Интернета // Гуманитарные исследования в Интернете. – М., 2000. 8.Жичкина А.М. Социально-психологические аспекты общения в Интернете. – М., 2002. – 210 с. 9.Кащенко Е. А. Основы социокультурной сексологии. Курс лекций. Учебное пособие для ВУЗов. – М.: Юнити-Дана, 2002. – 240 с. 10.Мартынова О.С. Критерии оценки Интернет-зависимости // Психотерапия и консультирование. – М., 2002. – №3. – С. 27 – 30. 11.Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності // Соціальна психологія. - 2004. - № 5 (7). – C.149-154. 12.Янг К. С. Діагноз – Інтернет-залежність // Мир Інтернета. – М., 2000. – № 2. – С. 36 – 43. 13.Kimberly S. Young, James O'Mara, and Jennifer Buchanan Cybersex and Infidelity Online: Implications for Evaluation and Treatment - 107th annual meeting of the American Psychological Association, August 21, 1999. 14.Kimberly S. Young. Internet Addiction: Symptoms, Evaluation, And Treatment. – University of Pittsburgh at Bradford, 1999. 15.Greenfield D.N. Virtual Addiction: Help for Netheads, Cyberfreaks, and Those Who Love Them. - Oakland: New Harbinger Publ. 1999. 16.Shotton M.A. Computer Addiction/ A Study of Computer Dependency. – London., 1989. 17.Suler, J. Computer and Cyberspace Addiction. – 1999, http://www.rider.edu/~suler/psycyber/cybaddict.html 18. Surratt C. Netaholics/ The Creation of a Pathology. - Commack, NY: Nova Science Publ. 1999. 19.http://behavior.net/chatevents/index.html 20.http://elnow.virtualave.net/psicho 21.http://elnow-virtualave.com/psicho 22.http://netaddiction.com 23.http://psynet.carfax.ru 24.http://test.lvs.ru 25.http://www.cog.brown.edu/brochure/people/duchon/humor/internet.addiction.html 26.http://www.computeraddiction.com 27.http://www.doktor.ru 28.http://www.eff.org/pub/Net_culture/Hackers/uk_court_acquits_teenage_hacker.article 29.http://www.grohol.com/netaddiction 30.http://www.iworld.ru 31.http://www.psychology.ru 32.http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/cybaddict.html 33.http://www.urbanlegends.com/misc/addicted_to_computers.html 34.http://www.virtual-addiction.com
Івко Ніна для Михайленко М.М. Я в своей работе с детьми раннего дошкольного возраста использую набдюдение и анкетирование родителей, а с детьми среднего и старшего возраста методики по исследованию эмоционально-аффективной сферы и отношений с родителями ( "Рисунок семьи","Рисунок человека", "Дом, дерево, человек", "Страхи в домиках", тест тревожности) и конечно, наблюдение.
Севрюкова О.Н. Я считаю, что наша работа по профилактике дезадаптации учеников как в первых, так и в пятых классах является очень важной. Очень важным также является тот момент, что учителя начали прислушиваться к результатам диагностики, приходить на консультации, расспрашивать об отношениях детей к ним, к новым предметам,сами делают выводы, как можно помочь, поддержать того или другого ребенка. Хотя тема не новая, но спасибо за интересный материал, отыкрыла для себя новые факты по адаптации как первоклассников, так и пятиклассников.
Модуль 2.5 На мою думку для запобігання суїцидальній поведінці серед дітей та учнівської молоді необхідно створити в навчальних закладах атмосферу високої духовності, поваги до особистості та її внутрішнього світу, виявити дітей з ознаками емоційних розладів як можливої групи ризику, проводити бесіди та консультації з батьками, діти яких мають труднощі у навчанні, у поведінці та ознаки емоційних розладів, здійснювати психологічну просвіту вчителів та батьків тощо.
Таймасова О.П, Вважаю шкільна дезадаптація дитини складне явище. Відставання в навчанні обумовлено такими чинниками, як методика навчання, особистість учителя, допомога дитині з боку батьків, атмосфера в школі й класі, місце дитини у взаєминах з дітьми і вчителями, особистість самої дитини. Для розв'язання проблем в навчально-виховному процесі, особливо в період адаптації молодших школярів до нових умов навчання у 5-му класі, керівникам навчальних закладів, учителям, батькам необхідно: •ураховувати індивідуальні та психологічні особливості 10-11-річних школярів; •постійно спиратись на попередні знання, уміння та навички і на основі зазначеного забезпечувати їх удосконалення, осмислення вже на новому, вищому рівні; •здійснювати обов'язкову підготовку школярів до засвоєння нових навчальних компетентностей; •забезпечити систему взаємозв'язків у змісті, формах і методах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення та зв'язок між окремими етапами навчального процесу; •створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких дитина почувала б себе невимушено, комфортно, не боялась розкривати світ власних емоцій; •забезпечити систему оптимальних вимог до знань і поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання; •упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до пізнавальної діяльності; •розвивати рефлексивні вміння дивитись на себе з «боку»; •формувати навички самоконтролю й самооцінки: •аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду; •запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів у навчанні учнів 5-х класів.
Модуль 2.5 Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи для забезпечення відвернення суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді загальноосвітніх навчальних закладів рекомендує практичним психологам такі профілактичні та психокорекційні заходи: 1. Виявлення дітей групи суїцидального ризику, в яких є труднощі у навчанні, у поведінці та ознаки емоційних розладів. 2. Визначення причин труднощів учнів групи суїцидального ризику. 3. Пропонують можливі шляхи подолання труднощів. 4. Психологічна просвіта учителів та батьків. 5. Робота з педагогічним колективом навчального закладу. 6. Психокорекційні заходи з учнями із груп суїцидального ризику. 7. Робота з батьками дітей із групи суїцидального ризику.
Показники шкільної дезадаптації в молодшому шкільному віці: відхилення у психосоматичному розвиткові і здоров'ї; недостатній рівень соціальної і психолого-педагогічної готовності до школи; нездатність засвоїти роль учня, усвідомити вимоги і норми шкільного життя; негативне ставлення до навчання; несформованість психофізіологічних і психологічних основ навчальної діяльності; "інтелектуальна пасивність"; труднощі у засвоєнні навчального матеріалу, знижена здатність навчатися, відставання у темпі діяльності; знижена працездатність, висока втомлюваність.
У середньому і старшому шкільному віці дезадаптація набуває наступних ознак: відхилення у психосоматичному розвиткові і здоров'ї; неприйняття вимог і норм шкільного життя; недостатня сформованість психофізіологічних і психологічних основ навчальної діяльності; прогалини у знаннях, які спричиняють труднощі у подальшому засвоєнні матеріалу; "інтелектуальна пасивність"; знижена працездатність, висока втомлюваність; конфліктність та інші девіантні прояви.
Особливості шкільної дезадаптації в молодших школярів: шкільна дезадаптація пов'язана з неможливістю опанувати, у першу чергу, операціональну (а не соціальну) сторону навчальної діяльності; труднощі в навчанні та поведінці усвідомлюються дітьми в основному через ставлення до них учителя; причини виникнення шкільної дезадаптації часто пов'язані зі ставленням у родині до дитини та навчання.
У сучасній психологічній науці існує своєрідна класифікація форм шкільної дезадаптації.
1. Несформованість елементів і навичок навчальної діяльності. Первинним наслідком є зниження успішності. Причиною несформованості навчальної діяльності можуть бути як індивідуальні особливості рівня інтелектуального розвитку дитини, так і педагогічна занедбаність, неуважне ставлення батьків (і вчителя) до того, як діти опановують прийоми навчальної діяльності, особливо в перші дні перебування у школі.
2. Несформованість у першокласників мотивації навчання, їхня спрямованість на інші, нешкільні види діяльності. Батьки кажуть приблизно так: «Немає інтересу до навчання, йому би грати та грати, пішов до школи з інтересом, а тепер...». Необхідно розрізняти первинну несформованість мотивації та вторинну, тобто розрідження мотивації навчання під впливом несприятливих факторів. Зовнішні симптоми відсутності навчальної мотивації подібні до симптомів несформованості навичок навчальної діяльності - недисциплінованість, відставання в навчанні, неуважність, безвідповідальність, але, як правило, на тлі констатованого досить високого рівня пізнавальних здібностей.
3. Нездатність довільної регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності, що виявляються в неорганізованості, неуважності, залежності від дорослих. Причину недостатнього рівня розвитку довільності поведінки дитини за відсутності первинних порушень найчастіше шукають в особливостях сімейного виховання: це або гіперпротекція, що потурає (уседозволеність, відсутність обмежень і норм), або домінуюча гіперпротекція (повний контроль дій дитини з боку дорослого).
4. Невміння пристосуватись до темпу шкільного життя. Найчастіше це буває в дітей з мінімальною мозковою дисфункцією, у соматично ослаблених. Однак останнє не складає причини соціально-психологічної дезадаптації. Причина може бути в особливостях сімейного виховання, у «тепличних» умовах життя дитини. «Типова» непристосованість виявляється по-різному: у тривалому (до пізнього вечора на шкоду прогулянкам) готуванні уроків, іноді у хронічних запізненнях у школу, часто в роздратуванні дитини наприкінці навчального дня, чи навчального тижня.
Специфіка шкільної дезадаптації підлітків визначається: розширенням меж навчальної діяльності та зсувом акценту з її предметної сторони на мотиваційно-споживчу. Це призводить до розширення списку причин і форм дезадаптації. Головним стає порушення стосунків підлітка зі значущими людьми з приводу навчання; розвитком самосвідомості підлітка, збільшенням його активності в оцінці себе й інших; особливою роллю спілкування для підлітка. Перекручування самооцінки, що виникають у результаті порушення спілкування, впливають на вчинки учня, позначаються на характері його навчальної діяльності.
Авраменко Ірина Юріївна. Чудовий матеріал з питань адаптації дітей до умов перебування у ДНЗ.Отримала цікаву та корисну інформацію не лише як психолог, а і як мати малюка."Радостная коробка" такий простий і водночас ефективний засіб! З малюками свого ДНЗ проводжу гру "Сонечко та веселий язичок".Спочатку ми вчимо рухи язичка,коли він веселий, злий, сумний.А потім додоємо рухи долонь:сонечко-відкриті, хмарка-кулачки, дощик-пальцями.Після запам'ятовування рухи рук та язика поєднуємо.Дітям дуже подобається. А що цікавого робити з малятами ви, шановні колегі? Скажіть, будь ласка,чому не вдається відкрити рубрику"Психолог-психологові"? І взагалі останнім часом проблеми з відкриттям лекцій, завдань з самостійними роботами, тощо?Чому?
Жеребьёва Е.Г. Добрый день! Лекция «Психологічний супровід процесу адаптації дітей до умов ДНЗ» (Постольник Н.Г.) содержательная, много полезной, нужной информации, которая поможет мне в работе в адаптационный период с детьми дошкольного возраста, дано много рекомендаций для воспитателей и родителей и т.д. Большое спасибо!
Для Михайленко М.М. Для определения уровня адаптации в соответствии с оценкой факторов адаптации ребенка к ДОУ используем Диагностику уровня адаптированности, предложенную Меркуловой В.Н., Самоходкиной Л.Г. в ст. «Психологическое обеспечение адаптационного периода ребенка в ДОУ» (из Интернета). Для работы по этой теме использую литературу: 1. Адаптация детей раннего возраста к условиям ДОУ: Практическое пособие /Авт.-сост. Белкина Л.В.- В, 2004.- 236 с. 2. Ильина И.С. Адаптация ребенка к детскому саду.- Ярославль,2008, 144 с. 3. Жердева Е.В. Дети раннего возраста в детском саду (возрастные особенности, адаптация, сценарии дня).- Р-н/Д, 2006.- 192 с. 4. Давыдова О.И., Майер А.А. Адаптационные группы в ДОУ: Методическое пособие.- М., 2006, 128 с. 5. Таємниці адаптації . Психологічні особливості дітей дошкільного віку. Третій рік життя/О.С. Нурєєва, З.І. Шейнфельд.- Х, 2007,- 160 с. 6. Гурковська, Тетяна. Новачок у дитячому садку. -.: Шк. Світ, 2008,- 112 с. 7. Стреж Л.В. Сходинки адаптації дітей раннього віку.- К, Шк.світ, 2009,- 128 с. 8. Роньжина А.С. Занятия психолога с детьми 2-4 лет в период адаптации к дошкольному учреждению. – М.:, 2003, - 72 с. и другие.
Агафонова Т.С.- ДВУОР Меня интересует литература по ускоренным механизмам адаптации. В моем учебном заведении учащиеся приходят в 8класс, причем текучка присутствует постоянно, т.к. за отсутствие спортивного результата спортсмены отчисляются и возвращаются в свои школы. Поэтому спортсмены появляются новые на протяжении всего года и чем быстрее они адаптируются к процессу учебы, тренировок и жизни в общежитии в целом, тем больше у них шансов на динамику спортивного результата, и продолжение учебы в ДВУОР.
Агафонова Т.С._ ДВУОР Существует ли возможность получения или приобретения тренинговых занятий по улучшению адаптации учащихся и снижения негативных проявлений дезадаптации?
Большое спасибо за интересные и нужные лекции! Замечательный материал по адаптации детей к новым условиям обучения. В последние годы явления дезадаптации у детей и подростков стали предметом многочисленных медицинских, психофизиологических и психологических исследований. Помочь детям наименее болезненно пройти период адаптации к новым условиям, связанным со сменой внешних обстоятельств,-важная задача для всех взрослых, участвующих в образовании и воспитании. Педагогам и родителям важно знать особенности возраста, а также индивидуальные особенности детей, повышенно уязвимых в отношении дезадаптации. Это позволит облегчить процесс адаптации, избежать искажений формирования личности, потери контакта с детьми и падения мотивации к учебе.
Комментарий к теме: «Профилактика дезадаптации и негативных проявлений у детей и ученической молодежи»
Хочу привести цитату из книги А. И. Баркан «Его величество ребенок»: «Если бы Вам удалось сравнить одним и тем же методом исследования всю силу стресса, ощущаемую малышом в период адаптации к организованному коллективу, с силой стресса космонавта, отправляющегося в полет, результаты б вас ошеломили. Они были б просто идентичны».
Быть может трудно в это поверить, но это факт, который объясняет возникающие трудности в период адаптации ребенка к новому коллективу. Особенно это касается детей дошкольного возраста. В период адаптации педагогу предстоит провести совместно с родителями огромную работу, чтобы помочь ребенку легче, с наименьшими затратами для его физического и психического состояния войти в новую жизнь. Но самое главное, что нужно помнить, это то, что не существует никаких абсолютных правил относительно всех детей, кроме любви, терпения и искренности.
Бездольная В.В. Добрый день! спасибо за такую обьемную информацию. Какие лучше использовать методики для определения социальной готовности у детей 1-х классов
Попова О.В. В учебно-воспитательном процессе работы школы наблюдаются нарушение приспособления личности школьника к условиям обучения. Это нарушение выступает как явление расстройства у ребенка общей способности к психологической адаптации в связи с какими – либо патологическими факторами. Для первоклассников период адаптации к школе является очень сложным. У некоторых этот процесс сильно затягивается. Эти дети составляют группу риска с точки зрения возникновения школьного невроза. Здесь необходима работа психолога общеобразовательной школы. Детям очень необходима адаптация организма к новым условиям жизни и деятельности, к физическим и интеллектуальным нагрузкам, адаптация к новым социальным отношениям. Создание благоприятных условий адаптации ребенка к школе с учетом особенностей ее проявления является важнейшим фактором в его развитии.
В учебно-воспитательном процессе работы школы наблюдаются нарушение приспособления личности школьника к условиям обучения. Это нарушение выступает как явление расстройства у ребенка общей способности к психологической адаптации в связи с какими – либо патологическими факторами. Для первоклассников период адаптации к школе является очень сложным. У некоторых этот процесс сильно затягивается. Эти дети составляют группу риска с точки зрения возникновения школьного невроза. Здесь необходима работа психолога общеобразовательной школы. Детям очень необходима адаптация организма к новым условиям жизни и деятельности, к физическим и интеллектуальным нагрузкам, адаптация к новым социальным отношениям. Создание благоприятных условий адаптации ребенка к школе с учетом особенностей ее проявления является важнейшим фактором в его развитии.
Чудновець Людмила Іванівна Модуль 2.5. В адаптаційний період для вивчення учнів 5-х класів в школі, використовую такі методики: -соціометрію(вивчення соціального статусу учня у класі); -проективну методику "Я у школі"(рівень шкільної мотивації); -методику Равена (рівень розумових здібностей); -методику Філліпса (рівень шкільної тривожності); -методику Айзенка (тип темперамента). Пыдкажыть, будьласка. де можна знайти методику ДВОР(дыагностика вад особистысного розвитку). Дякую.
Михайлюта Ю.Г Добрый вечер! Благодарю за предоставленные материалы по психолого-педагогическому сопровождению социализации ребенка с отклонениями в поведении, по профилактике суицидального поведения и по психологии внутриличностного конфликта. Они очень помогут мне в дальнейшей работе
Интернет-консультация «Психологическое сопровождение ребенка в процессе адаптации к ДУУ» за 28.11.2009
Во время адаптации ребенка к садику работа проводится с родителями, с воспитателями и детьми.
С родителями проводится беседа (до поступления в сад), даются рекомендации по подготовки ребенка к саду, изучается медицинская документация, анкетирование родителей, диагностика готовности ребенка к поступлению в сад («Готов ли ребенок к садику?»). Обсуждается граф пребывания ребенка в группе, значение оздоровительных мероприятий, соблюдение режимных моментов, особенности взаимодействия ребенка с детьми и взрослыми. Даются рекомендации «как правильно прощаться с ребенком, зачем это нужно делать» и т.п. Психологическое просвещение родителей, выступления на родительских собраниях.
Работа с воспитателями. Воспитатели группы заполняют «лист адаптации ребенка»(для воспитателей).Проводятся групповые консультации для воспитателей , обучаю воспитателей приемам снятия психоэмоционольного напряжения у детей .
Работа психолога. Наблюдение за детьми в разные режимные моменты, заполнение карт вновь прибывших детей (они отличаются по содержанию от листов адаптации), заполнение сводной таблицы адаптированности ребенка к саду (по Роньжиной). С детьми провожу адаптированные занятия (тоже по Роньжиной+ елементы музыкотерапия, изотерапии). Для детей с тяжелой степенью адаптации составляется индивидуальная программа адаптации, где указываются дата проведения, формы работы с ребенком, участники учебного процесса, особенности эмоционального состояния ребенка .
Романова Елена Вячеславовна
ОтветитьУдалитьЗдравствуйте! Большое спасибо за предоставленные материалы по адаптации детей к условиям дошкольного учреждения!Они мне очень помогут в работе.
Романова Елена Вячеславовна
ОтветитьУдалитьСкажите, пожалуйста, если психолог работает на 0,5 ставки, может ли он доверить заполнение листов адаптации детей ясельного возраста воспитателю группы, а самому лишь проводить обобщение полученной информации и давать рекомендации воспитателям и родителям детей, проводить профилактическую и просветительскую работу?
Булак Н.Г.
ОтветитьУдалитьДоброго дня! Наданий лекційний матеріал з проблеми адаптації досить глибоко розкриває особливості адаптації дітей як у дошкільному навчальноиму закладі, так і в школі. Саме в даний період досліджується цей процес у першокласників та у учнів 5-х, 10-х класів і матеріал може використовуватись для виступів на педагогічних нарадах, ПДС, ПМПк з даного пиатння.
Чи обовязковим є проведення у школах засідання психолого-медико-педагогічного консіліуму за результатами адаптації учнів до нових умов навчання?
Михайленко М.М.
ОтветитьУдалитьДуже вдячна за наданий матеріал з питань адаптації дітей до умов ДНЗ.
Які з діагностичних методик найбільш ефективні в дослідженні адаптації дітей до умов ДНЗ?
Булак Н.Г.
ОтветитьУдалитьУважаемые коллеги! Какие Вы используете диагностические методики для исследования адаптации в 5-х, 10-х классах, кроме м.
Филлипса и м.Кондаша? И какие коррекционные программы?
Івко Ніна
ОтветитьУдалитьАдаптація до умов ДНЗ
Орієнтовні запитання для бесід з батьками (після одержання загальної інформації про ім'я, прізвище, вік, стан здоров'я дитини, тощо):
-Чи має дитина досвід спілкування зіІншими дітьми? Який характер має це спілкування?
-В які ігри любить гратися син (донька)?
-Що саме найбільше впливає на поведінку малюка? (Стиль спілкування; місце, режим, обстановка; здоров'я тощо).
-Який настрій переважає протягом дня?
-Чим цікавиться? Які види діяльності найбільше любить?
-Як відбувається фізичний розвиток дитини? -Чи загартовуєте ї? Як саме?
-Яким бачите сина (доньку): врівноваженим; надмірно рухливим, стрімким, гомінким; повільним, млявим?
-Якої системи виховання дотримуєтеся: авторитарної; демократичної; ліберальної?
-Чи існує узгодженість у вихованні з боку членів родини? Хто ще бере участь у вихованні?
-Чи є у дитини брати, сестри? Як вона з ними спілкується?
-Чи прагне дотримуватися вдома режиму дня?
-Чи співпадає він з режимом дитячого садка?
-Як засинає ваш малюк? Чи міцно спить? Який у нього апетит?
-Чи дитина самостійна для свого віку? Що вона може робити самостійно?
-Чи слухняний ваш син (донька)? Якщо не слухається, як реагуєте: ображаєтеся; сварите; караєте; не звертаєте уваги тощо?
-Як реагуєте на скарги дитини про сварки з іншими дітьми: захищаєте, звинувачуєте; відмахуєтесь; робите спроби розібратися та ін.?
-Якщо розумієте, що були неправі, чи просите вибачення у сина (доньки)?
-Що найбільше подобається дитині?
-Що турбує в поведінці і розвитку малюка?
-Яким, вважаєте, має бути вихователь?
Проводячи ознайомлювальну бесіду слід зважати не лише на зміст того, що кажуть батьки, а й на інтонацію, вираз обличчя і особливо — на поведінку дитини. Потребують уваги, зокрема, такі моменти: як поводиться дитина в присутності незнайомих дорослих (боязко, впевнено, зацікавлено, байдуже, нахабно); загальний стиль поведінки (спокійна, врівноважена, інертна, надміру енергійна); зацікавленість обстановкою, іграшками, іграми (просить погратися, з цікавістю дивиться, грає, якщо пропонують, бере сама); характер спілкування матері з дитиною (говорить лагідно, чемно, з повагою, з окриком, роздратовано, з погрозою); як реагує дитина на звернення і прохання матері (слухається, вередує, ігнорує).
Романова Елена Вячеславовна
ОтветитьУдалитьЯ думаю, что особое внимание в работе по адаптации необходимо уделять именно подготовительному этапу, поскольку именно просвещение родителей в вопросах адаптации (знакомство с группой, воспитателями, анкетирование, информирование) может сыграть определяющую роль в том, насколько быстро ребёнок сможет адаптироваться к условиям детского сада. И личной практики: в настоящий момент только лишь 40% родителей заинтересованы в том, чтобы адаптация ребёнка прошла быстрее и безболезненно для него, стремятся придерживаться определённых правил и действуют в тандеме с педперсоналом. Остальные же заинтересованы лишь в том, чтобы сократить период адаптации ребёнка, при этом приложив минимув своих усилий, мотивируя своё поведение тем, что ребёнка не с кем оставить дома, поэтому они не могут первое время на несколько часов оставлять его в детсаду.
Луканова С.П.
ОтветитьУдалитьНепосредственной причиной суицида часто являются родительское давление, перенос на детей трудностей и нестабильности жизни, соответственно избиение детей, пьяные дебоши и.т.п. Поскольку у детей не сформирована достаточная стрессоустойчивость, а в подростковом возрасте они переживают кризисы, то внутрисемейный или другой конфликт они переключают на себея или "на других". В первом случае это чревато суицидом, во втором - агрессией по отношению к окружающим. Последние статистические исследования показали, что рост числа суицида среди подростков прекратился. Детские психиатры объясняют это тем, что у подростков сменился объект агрессии; она идет не на себя, а на других, в частности на взрослых. Поэтому возросло число правонарушений подростков, агрессии, направленной на других людей.
Обостряют проблему детского суицида повышенная внушаемость детей, подверженность их различным видам суггестивных и гипнотических воздействий и созданием на этой основе эмоциональной привлекательности смерти. Деятельность различных псевдорелигиозных и оккультных обществ также обостряет эту проблему.
Романова Елена Вячеславовна
ОтветитьУдалитьСуществует ещё одна проблема в работе по адаптации: сбор анамнеза от родителей. Многие считают, что эту информации необязательно давать психологу,поскольку с их слов, "это его не касается".
ІвкоНіна
ОтветитьУдалитьдля Романова Елена Вячеславовна
В прошлом году работала на 0,5 ставки, это ведь только 4 часа.Без помощи воспитателей просто физически невозможно все карты вести самой.Тем более, что они имеют возможность больше наблюдать за детьми.
Чепенко Л.М.
ОтветитьУдалитьДоброго дня! Цікаві та інформаційні рекомендації для батьків та вихователів дошкільнят.
Згодна з тим, що головними причинами дезадаптації першокласників є невідповідність можливостей дитини вимогам школи та стиль відносин учителя зі школярами, звідси з"являються: погіршений стан здоров"я, зниження пізнавальної діяльності.
Луканова С.П.
ОтветитьУдалитьДуже цікавий, та необхідний матеріал щодо роботи, наданий у ваших лекціях. Дякую!
Романова Е.В.
ОтветитьУдалитьКогда будут размещены самостоятельная работа №3 и контрольная?
Чепенко Л.М.
ОтветитьУдалитьТак як у гімназії, де я працюю, навчаються учні 5-11 класів, особлива увага приділяється п"ятикласникам з боку вчителів-предметників, класних керівників, адміністрації та батьків. П"ятикласники, мабуть , не менше першокласників переживають процес адаптації. І головна причина тому - перехід від одного вчителя до одразу багатьох . У своїй практиці психологічний супровід розпочинаю вже в вересні (проведення годин спілкування). Діагностую учнів з середини жовтня, корекційно-розвивальні заняття розпочинаю проводити з початку листопада. Велику увагу приділяю консультуванню батьків, адже вони хвилюються разом із своїми дітьми (виступи на батьківських зборах, групові та індивідуальні консультації). Психолого-педагогічний консиліум традиційно проводиться наприкінці жовтня, метою якого є рішення завдань педагогічним колективом щодо успішної адаптації учнів до умов навчання в гімназії.
Івко Ніна
ОтветитьУдалитьЗ метою вивчення домінуючих типів батьківського ставлення до виховання дітей та спілкування з ними використовуется тест-запитальник А.Варга, В.Століна. На основі результатів тестування батьківського ставлення ми встановлюємо рівень кожної зі шкал: прийняття-відштовхування, соціальної бажаності, симбіозу, авторитарної гіперсоціалізації та інфантилізації дитини
Романова О.В.
ОтветитьУдалитьМожлива література по інтернет-залежності:
1.Аносов В.Д., Лепский В.Е. Исходные посылки проблематики информационно-психологической безопасности. – М., 2003. – 190 с.
2.Белинская Е.Н., Жичкина А.М. Современные исследования виртуальной коммуникации: проблемы, гипотезы, результаты. – М., 2000.
3.Бурлаков И.В. - Homo Gamer. Психология компьютерных игр. - М., 2000.
4.Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. – М., 2001.
5.Войскунский А.Е. Зависимость от Интернета: актуальная проблема // Мир Интернета. – М., 2000. – №3. – С. 76 – 81.
6.Войскунский А.Е. Психологические исследования феномена Интернет-аддикции. – М., 2000. – 150 с.
7.Войскунский А.Е. Феномен зависимости от Интернета // Гуманитарные исследования в Интернете. – М., 2000.
8.Жичкина А.М. Социально-психологические аспекты общения в Интернете. – М., 2002. – 210 с.
9.Кащенко Е. А. Основы социокультурной сексологии. Курс лекций. Учебное пособие для ВУЗов. – М.: Юнити-Дана, 2002. – 240 с.
10.Мартынова О.С. Критерии оценки Интернет-зависимости // Психотерапия и консультирование. – М., 2002. – №3. – С. 27 – 30.
11.Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності // Соціальна психологія. - 2004. - № 5 (7). – C.149-154.
12.Янг К. С. Діагноз – Інтернет-залежність // Мир Інтернета. – М., 2000. – № 2. – С. 36 – 43.
13.Kimberly S. Young, James O'Mara, and Jennifer Buchanan Cybersex and Infidelity Online: Implications for Evaluation and Treatment - 107th annual meeting of the American Psychological Association, August 21, 1999.
14.Kimberly S. Young. Internet Addiction: Symptoms, Evaluation, And Treatment. – University of Pittsburgh at Bradford, 1999.
15.Greenfield D.N. Virtual Addiction: Help for Netheads, Cyberfreaks, and Those Who Love Them. - Oakland: New Harbinger Publ. 1999.
16.Shotton M.A. Computer Addiction/ A Study of Computer Dependency. – London., 1989.
17.Suler, J. Computer and Cyberspace Addiction. – 1999, http://www.rider.edu/~suler/psycyber/cybaddict.html
18. Surratt C. Netaholics/ The Creation of a Pathology. - Commack, NY: Nova Science Publ. 1999.
19.http://behavior.net/chatevents/index.html
20.http://elnow.virtualave.net/psicho
21.http://elnow-virtualave.com/psicho
22.http://netaddiction.com
23.http://psynet.carfax.ru
24.http://test.lvs.ru
25.http://www.cog.brown.edu/brochure/people/duchon/humor/internet.addiction.html
26.http://www.computeraddiction.com
27.http://www.doktor.ru
28.http://www.eff.org/pub/Net_culture/Hackers/uk_court_acquits_teenage_hacker.article
29.http://www.grohol.com/netaddiction
30.http://www.iworld.ru
31.http://www.psychology.ru
32.http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/cybaddict.html
33.http://www.urbanlegends.com/misc/addicted_to_computers.html
34.http://www.virtual-addiction.com
Івко Ніна
ОтветитьУдалитьдля Михайленко М.М.
Я в своей работе с детьми раннего дошкольного возраста использую набдюдение и анкетирование родителей, а с детьми среднего и старшего возраста методики по исследованию эмоционально-аффективной сферы и отношений с родителями ( "Рисунок семьи","Рисунок человека", "Дом, дерево, человек", "Страхи в домиках", тест тревожности) и конечно, наблюдение.
Севрюкова О.Н.
ОтветитьУдалитьЯ считаю, что наша работа по профилактике дезадаптации учеников как в первых, так и в пятых классах является очень важной.
Очень важным также является тот момент, что учителя начали прислушиваться к результатам диагностики, приходить на консультации, расспрашивать об отношениях детей к ним, к новым предметам,сами делают выводы, как можно помочь, поддержать того или другого ребенка.
Хотя тема не новая, но спасибо за интересный материал, отыкрыла для себя новые факты по адаптации как первоклассников, так и пятиклассников.
Модуль 2.5
ОтветитьУдалитьНа мою думку для запобігання суїцидальній поведінці серед дітей та учнівської молоді необхідно створити в навчальних закладах атмосферу високої духовності, поваги до особистості та її внутрішнього світу, виявити дітей з ознаками емоційних розладів як можливої групи ризику, проводити бесіди та консультації з батьками, діти яких мають труднощі у навчанні, у поведінці та ознаки емоційних розладів, здійснювати психологічну просвіту вчителів та батьків тощо.
Таймасова О.П,
ОтветитьУдалитьВважаю шкільна дезадаптація дитини складне явище. Відставання в навчанні обумовлено такими чинниками, як методика навчання, особистість учителя, допомога дитині з боку батьків, атмосфера в школі й класі, місце дитини у взаєминах з дітьми і вчителями, особистість самої дитини.
Для розв'язання проблем в навчально-виховному процесі, особливо в період адаптації молодших школярів до нових умов навчання у 5-му класі, керівникам навчальних закладів, учителям, батькам необхідно:
•ураховувати індивідуальні та психологічні особливості 10-11-річних школярів;
•постійно спиратись на попередні знання, уміння та навички і на основі зазначеного забезпечувати їх удосконалення, осмислення вже на новому, вищому рівні;
•здійснювати обов'язкову підготовку школярів до засвоєння нових навчальних компетентностей;
•забезпечити систему взаємозв'язків у змісті, формах і методах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення та зв'язок між окремими етапами навчального процесу;
•створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких дитина почувала б себе невимушено, комфортно, не боялась розкривати світ власних емоцій;
•забезпечити систему оптимальних вимог до знань і поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання;
•упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до пізнавальної діяльності;
•розвивати рефлексивні вміння дивитись на себе з «боку»;
•формувати навички самоконтролю й самооцінки:
•аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду;
•запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів у навчанні учнів 5-х класів.
Модуль 2.5
ОтветитьУдалитьУкраїнський науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи для забезпечення відвернення суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді загальноосвітніх навчальних закладів рекомендує практичним психологам такі профілактичні та психокорекційні заходи:
1. Виявлення дітей групи суїцидального ризику, в яких є труднощі у навчанні, у поведінці та ознаки емоційних розладів.
2. Визначення причин труднощів учнів групи суїцидального ризику.
3. Пропонують можливі шляхи подолання труднощів.
4. Психологічна просвіта учителів та батьків.
5. Робота з педагогічним колективом навчального закладу.
6. Психокорекційні заходи з учнями із груп суїцидального ризику.
7. Робота з батьками дітей із групи суїцидального ризику.
Воропай Ольга
ОтветитьУдалитьПоказники шкільної дезадаптації в молодшому шкільному віці:
відхилення у психосоматичному розвиткові і здоров'ї;
недостатній рівень соціальної і психолого-педагогічної готовності до школи;
нездатність засвоїти роль учня, усвідомити вимоги і норми шкільного життя;
негативне ставлення до навчання;
несформованість психофізіологічних і психологічних основ навчальної діяльності;
"інтелектуальна пасивність";
труднощі у засвоєнні навчального матеріалу, знижена здатність навчатися, відставання у темпі діяльності;
знижена працездатність, висока втомлюваність.
У середньому і старшому шкільному віці дезадаптація набуває наступних ознак:
відхилення у психосоматичному розвиткові і здоров'ї;
неприйняття вимог і норм шкільного життя;
недостатня сформованість психофізіологічних і психологічних основ навчальної діяльності;
прогалини у знаннях, які спричиняють труднощі у подальшому засвоєнні матеріалу;
"інтелектуальна пасивність";
знижена працездатність, висока втомлюваність;
конфліктність та інші девіантні прояви.
Воропай Ольга
ОтветитьУдалитьОсобливості шкільної дезадаптації в молодших школярів:
шкільна дезадаптація пов'язана з неможливістю опанувати, у першу чергу, операціональну (а не соціальну) сторону навчальної діяльності;
труднощі в навчанні та поведінці усвідомлюються дітьми в основному через ставлення до них учителя;
причини виникнення шкільної дезадаптації часто пов'язані зі ставленням у родині до дитини та навчання.
Воропай Ольга
ОтветитьУдалитьУ сучасній психологічній науці існує своєрідна класифікація форм шкільної дезадаптації.
1. Несформованість елементів і навичок навчальної діяльності. Первинним наслідком є зниження успішності. Причиною несформованості навчальної діяльності можуть бути як індивідуальні особливості рівня інтелектуального розвитку дитини, так і педагогічна занедбаність, неуважне ставлення батьків (і вчителя) до того, як діти опановують прийоми навчальної діяльності, особливо в перші дні перебування у школі.
2. Несформованість у першокласників мотивації навчання, їхня спрямованість на інші, нешкільні види діяльності. Батьки кажуть приблизно так: «Немає інтересу до навчання, йому би грати та грати, пішов до школи з інтересом, а тепер...». Необхідно розрізняти первинну несформованість мотивації та вторинну, тобто розрідження мотивації навчання під впливом несприятливих факторів. Зовнішні симптоми відсутності навчальної мотивації подібні до симптомів несформованості навичок навчальної діяльності - недисциплінованість, відставання в навчанні, неуважність, безвідповідальність, але, як правило, на тлі констатованого досить високого рівня пізнавальних здібностей.
3. Нездатність довільної регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності, що виявляються в неорганізованості, неуважності, залежності від дорослих. Причину недостатнього рівня розвитку довільності поведінки дитини за відсутності первинних порушень найчастіше шукають в особливостях сімейного виховання: це або гіперпротекція, що потурає (уседозволеність, відсутність обмежень і норм), або домінуюча гіперпротекція (повний контроль дій дитини з боку дорослого).
4. Невміння пристосуватись до темпу шкільного життя. Найчастіше це буває в дітей з мінімальною мозковою дисфункцією, у соматично ослаблених. Однак останнє не складає причини соціально-психологічної дезадаптації. Причина може бути в особливостях сімейного виховання, у «тепличних» умовах життя дитини. «Типова» непристосованість виявляється по-різному: у тривалому (до пізнього вечора на шкоду прогулянкам) готуванні уроків, іноді у хронічних запізненнях у школу, часто в роздратуванні дитини наприкінці навчального дня, чи навчального тижня.
Воропай Ольга
ОтветитьУдалитьСпецифіка шкільної дезадаптації підлітків визначається:
розширенням меж навчальної діяльності та зсувом акценту з її предметної сторони на мотиваційно-споживчу. Це призводить до розширення списку причин і форм дезадаптації. Головним стає порушення стосунків підлітка зі значущими людьми з приводу навчання;
розвитком самосвідомості підлітка, збільшенням його активності в оцінці себе й інших;
особливою роллю спілкування для підлітка. Перекручування самооцінки, що виникають у результаті порушення спілкування, впливають на вчинки учня, позначаються на характері його навчальної діяльності.
Оксанв Павлюченко
ОтветитьУдалитьЗдравствуйте! Большое спасибо за предоставленные материалы,информация легко усваивается!
Авраменко Ірина Юріївна.
ОтветитьУдалитьЧудовий матеріал з питань адаптації дітей до умов перебування у ДНЗ.Отримала цікаву та корисну інформацію не лише як психолог, а і як мати малюка."Радостная коробка" такий простий і водночас ефективний засіб!
З малюками свого ДНЗ проводжу гру "Сонечко та веселий язичок".Спочатку ми вчимо рухи язичка,коли він веселий, злий, сумний.А потім додоємо рухи долонь:сонечко-відкриті, хмарка-кулачки, дощик-пальцями.Після запам'ятовування рухи рук та язика поєднуємо.Дітям дуже подобається.
А що цікавого робити з малятами ви, шановні колегі?
Скажіть, будь ласка,чому не вдається відкрити рубрику"Психолог-психологові"? І взагалі останнім часом проблеми з відкриттям лекцій, завдань з самостійними роботами, тощо?Чому?
Романова О.В.
ОтветитьУдалитьПроблемі інтернет-залежності повністю присвячений спецвипуск журналу "Психолог" - № 46 (238), 2006, за грудень місяць.
Жеребьёва Е.Г.
ОтветитьУдалитьДобрый день!
Лекция «Психологічний супровід процесу адаптації дітей до умов ДНЗ» (Постольник Н.Г.)
содержательная, много полезной, нужной информации, которая поможет мне в работе в адаптационный период с детьми дошкольного возраста, дано много рекомендаций для воспитателей и родителей и т.д. Большое спасибо!
Для Михайленко М.М.
Для определения уровня адаптации в соответствии с оценкой факторов адаптации ребенка к ДОУ используем Диагностику уровня адаптированности, предложенную Меркуловой В.Н., Самоходкиной Л.Г. в ст. «Психологическое обеспечение адаптационного периода ребенка в ДОУ» (из Интернета).
Для работы по этой теме использую литературу:
1. Адаптация детей раннего возраста к условиям ДОУ: Практическое пособие /Авт.-сост. Белкина Л.В.- В, 2004.- 236 с.
2. Ильина И.С. Адаптация ребенка к детскому саду.- Ярославль,2008, 144 с.
3. Жердева Е.В. Дети раннего возраста в детском саду (возрастные особенности, адаптация, сценарии дня).- Р-н/Д, 2006.- 192 с.
4. Давыдова О.И., Майер А.А. Адаптационные группы в ДОУ: Методическое пособие.- М., 2006, 128 с.
5. Таємниці адаптації . Психологічні особливості дітей дошкільного віку. Третій рік життя/О.С. Нурєєва, З.І. Шейнфельд.- Х, 2007,- 160 с.
6. Гурковська, Тетяна. Новачок у дитячому садку. -.: Шк. Світ, 2008,- 112 с.
7. Стреж Л.В. Сходинки адаптації дітей раннього віку.- К, Шк.світ, 2009,- 128 с.
8. Роньжина А.С. Занятия психолога с детьми 2-4 лет в период адаптации к дошкольному учреждению. – М.:, 2003, - 72 с.
и другие.
Агафонова Т.С.- ДВУОР
ОтветитьУдалитьМеня интересует литература по ускоренным механизмам адаптации. В моем учебном заведении учащиеся приходят в 8класс, причем текучка присутствует постоянно, т.к. за отсутствие спортивного результата спортсмены отчисляются и возвращаются в свои школы. Поэтому спортсмены появляются новые на протяжении всего года и чем быстрее они адаптируются к процессу учебы, тренировок и жизни в общежитии в целом, тем больше у них шансов на динамику спортивного результата, и продолжение учебы в ДВУОР.
Агафонова Т.С._ ДВУОР
ОтветитьУдалитьСуществует ли возможность получения или приобретения тренинговых занятий по улучшению адаптации учащихся и снижения негативных проявлений дезадаптации?
Туру Алина
ОтветитьУдалитьБольшое спасибо за интересные и нужные лекции! Замечательный материал по адаптации детей к новым условиям обучения. В последние годы явления дезадаптации у детей и подростков стали предметом многочисленных медицинских, психофизиологических и психологических исследований.
Помочь детям наименее болезненно пройти период адаптации к новым условиям, связанным со сменой внешних обстоятельств,-важная задача для всех взрослых, участвующих в образовании и воспитании. Педагогам и родителям важно знать особенности возраста, а также индивидуальные особенности детей, повышенно уязвимых в отношении дезадаптации. Это позволит облегчить процесс адаптации, избежать искажений формирования личности, потери контакта с детьми и падения мотивации к учебе.
Ивченко Инна Эдуардовна
ОтветитьУдалитьКомментарий к теме: «Профилактика дезадаптации и негативных проявлений у детей и ученической молодежи»
Хочу привести цитату из книги А. И. Баркан «Его величество ребенок»: «Если бы Вам удалось сравнить одним и тем же методом исследования всю силу стресса, ощущаемую малышом в период адаптации к организованному коллективу, с силой стресса космонавта, отправляющегося в полет, результаты б вас ошеломили. Они были б просто идентичны».
Быть может трудно в это поверить, но это факт, который объясняет возникающие трудности в период адаптации ребенка к новому коллективу. Особенно это касается детей дошкольного возраста. В период адаптации педагогу предстоит провести совместно с родителями огромную работу, чтобы помочь ребенку легче, с наименьшими затратами для его физического и психического состояния войти в новую жизнь. Но самое главное, что нужно помнить, это то, что не существует никаких абсолютных правил относительно всех детей, кроме любви, терпения и искренности.
Бездольная В.В.
ОтветитьУдалитьДобрый день! спасибо за такую обьемную информацию.
Какие лучше использовать методики для определения социальной готовности у детей 1-х классов
Бездольная В.В.
ОтветитьУдалитькакие лучше проводить коллективные творческие игры среди детей 1-го класса для улучшения адаптационного процесса.
Попова О.В.
ОтветитьУдалитьВ учебно-воспитательном процессе работы школы наблюдаются нарушение приспособления личности школьника к условиям обучения. Это нарушение выступает как явление расстройства у ребенка общей способности к психологической адаптации в связи с какими – либо патологическими факторами. Для первоклассников период адаптации к школе является очень сложным. У некоторых этот процесс сильно затягивается. Эти дети составляют группу риска с точки зрения возникновения школьного невроза. Здесь необходима работа психолога общеобразовательной школы. Детям очень необходима адаптация организма к новым условиям жизни и деятельности, к физическим и интеллектуальным нагрузкам, адаптация к новым социальным отношениям. Создание благоприятных условий адаптации ребенка к школе с учетом особенностей ее проявления является важнейшим фактором в его развитии.
В учебно-воспитательном процессе работы школы наблюдаются нарушение приспособления личности школьника к условиям обучения. Это нарушение выступает как явление расстройства у ребенка общей способности к психологической адаптации в связи с какими – либо патологическими факторами. Для первоклассников период адаптации к школе является очень сложным. У некоторых этот процесс сильно затягивается. Эти дети составляют группу риска с точки зрения возникновения школьного невроза. Здесь необходима работа психолога общеобразовательной школы. Детям очень необходима адаптация организма к новым условиям жизни и деятельности, к физическим и интеллектуальным нагрузкам, адаптация к новым социальным отношениям. Создание благоприятных условий адаптации ребенка к школе с учетом особенностей ее проявления является важнейшим фактором в его развитии.
ОтветитьУдалитьМолчанова Альона Володимирівна
ОтветитьУдалитьЧи можливо заповнення листа адаптації вихователем групи?
Що до матеріалів лекцій - дякую за повну та цікаву інформацію.
Чудновець Людмила Іванівна
ОтветитьУдалитьМодуль 2.5.
В адаптаційний період для вивчення учнів 5-х класів в школі, використовую такі методики:
-соціометрію(вивчення соціального статусу учня у класі);
-проективну методику "Я у школі"(рівень шкільної мотивації);
-методику Равена (рівень розумових здібностей);
-методику Філліпса (рівень шкільної тривожності);
-методику Айзенка (тип темперамента).
Пыдкажыть, будьласка. де можна знайти методику ДВОР(дыагностика вад особистысного розвитку). Дякую.
Михайлюта Ю.Г
ОтветитьУдалитьДобрый вечер! Благодарю за предоставленные материалы по психолого-педагогическому сопровождению социализации ребенка с отклонениями в поведении, по профилактике суицидального поведения и по психологии внутриличностного конфликта. Они очень помогут мне в дальнейшей работе
Ладохина Л.В.
ОтветитьУдалитьИнтернет-консультация «Психологическое сопровождение ребенка в процессе адаптации к ДУУ» за 28.11.2009
Во время адаптации ребенка к садику работа проводится с родителями, с воспитателями и детьми.
С родителями проводится беседа (до поступления в сад), даются рекомендации по подготовки ребенка к саду, изучается медицинская документация, анкетирование родителей, диагностика готовности ребенка к поступлению в сад («Готов ли ребенок к садику?»). Обсуждается граф пребывания ребенка в группе, значение оздоровительных мероприятий, соблюдение режимных моментов, особенности взаимодействия ребенка с детьми и взрослыми. Даются рекомендации «как правильно прощаться с ребенком, зачем это нужно делать» и т.п. Психологическое просвещение родителей, выступления на родительских собраниях.
Работа с воспитателями. Воспитатели группы заполняют «лист адаптации ребенка»(для воспитателей).Проводятся групповые консультации для воспитателей , обучаю воспитателей приемам снятия психоэмоционольного напряжения у детей .
Работа психолога. Наблюдение за детьми в разные режимные моменты, заполнение карт вновь прибывших детей (они отличаются по содержанию от листов адаптации), заполнение сводной таблицы адаптированности ребенка к саду (по Роньжиной). С детьми провожу адаптированные занятия (тоже по Роньжиной+ елементы музыкотерапия, изотерапии). Для детей с тяжелой степенью адаптации составляется индивидуальная программа адаптации, где указываются дата проведения, формы работы с ребенком, участники учебного процесса, особенности эмоционального состояния ребенка .