пятница, 27 ноября 2009 г.

Відповіді на запитання

Розміщаємо відповіді на питання попередніх інтернет-консультацій.

11 комментариев:

  1. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
    Компетентність – спроможність кваліфіковано провадити діяльність, виконувати роботу або завдання.

    Компетенція – єдність знань, умінь і відношень у процесі професійної діяльності, що визначаються вимогами посади, конкретної ситуації та бізнес-цілями організації (Щанников С.А. Открытое дистанционное образование. – М.: Наука, 2002. – С. 245.).

    Компетенції – узагальнене поняття, що містить комплекс різних компонентів – знань, умінь, навичок, цінностей, ставлень, які дають особистості ефективно виконувати професійні функції відповідно до стандартів.

    Компетенції – соціально закріплений освітній результат.

    Професійна компетентність – це інтеграція досвіду, теоретичних знань, практичних умінь, навичок, особистісно-значимих якостей.

    ОтветитьУдалить
  2. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
    БЛОК «ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»
    1) Науково-предметна передбачає:
     сформованість єдиного комплексу знань, умінь, психологічних якостей, професійних позицій
     індивідуальна манера виконання вчителем професійних функцій
     оволодіння певним стилем професійної діяльності
    2) Методична охоплює:
     рівень освіченості, достатній для самостійного творчого розв’язання завдань теоретичного або прикладного характеру
     знання про провідні світоглядні теорії і факти
     знання про методологію дослідницької діяльності
     знання про етапи і технології творчої діяльності
     уміння використовувати різні методи дослідження
     уміння застосовувати прийоми творчої діяльності
    3) Комунікативна охоплює:
     уміння орієнтуватися в соціальній ситуації
     уміння правильно визначати особистісні здібності й емоційний стан інших людей
     уміння вибирати адекватні засоби спілкування, реалізовувати їх у процесі взаємодії
     уміння конструктивно й успішно розв’язувати конфліктні ситуації
     співпраця та вміння знаходити компроміс
     уміння регулювати власний емоційний стан, долати критичні життєві ситуації
    4) Управлінська вміщує:
     уміння організувати ефективну діяльність учнівського колективу
     уміння планувати роботу учнів на уроці
     уміння перебудовувати діяльність відповідно до мети, умов, завдань уроку
     уміння організовувати власну діяльність
     уміння організовувати взаємодію, співпрацю в учнівському колективі
     уміння раціонально організовувати роботу без перевантажень
     уміння розвивати в учнів стійкий інтересів до навчання, формувати потребу в знаннях
     озброєння школярів навичками навчальної роботи й основами наукової організації навчальної праці
     уміння використовувати методів стимулювання
     уміння створити атмосферу спільного переживання

    5) Інформаційна передбачає:
     мотивація, потреба, інтерес до отримання знань, умінь, навичок у галузі технічних програмних засобів інформації
     досвід відносин «людина-компютер
     досвід пошукової діяльності у сфері програмного забезпечення і технічних ресурсів
     володіння способами та діями пошукової діяльності
     уміння користуватися мультимедійними та комп’ютерними технології

    ОтветитьУдалить
  3. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
    БЛОК «ПСИХОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»
    1) Диференційно-психологічна вміщує:
     уміння оцінити власні здібності, можливості, психологічні особливості
     знання сутності та логіки педагогічного процесу, закономірностей вікового й індивідуального розвитку учнів
     уміння враховувати ті якості учнів і особистості колективу, які можуть бути сформовані за певний проміжок часу
     уміння передбачити перспективи розвитку колективу й особистості
     уміння передбачити можливі відхилення і небажані явища
     уміння розподіляти час
     уміння прогнозувати розвиток колективу; динаміку його структури, розвиток системи взаємовідносин;
     уміння прогнозувати розвиток особистості, її якостей, почуттів
     уміння прогнозувати хід педагогічного процесу.
     уміння створити найбільш сприятливі умови для отримання бажаних результатів з урахуванням індивідуальних характеристик, потенціалу, задатків тощо
     уміння забезпечити індивідуальну траєкторію розвитку кожного учня
    2) Мотиваційна передбачає:
     уміння усвідомлювати рівень педагогічної майстерності
     уміння планувати власний професійний розвиток
     уміння мотивувати учнів до діяльності пізнавальними, творчими тощо завданнями
    3) Рефлексивна включає:
     уміння усвідомлювати рівень власної д-ті, своїх спроможностей
     уміння критично оцінювати основи, ідеї, методи власної діяльності
     знання про засоби професійного самовдосконалення

    ОтветитьУдалить
  4. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
    БЛОК «СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»
    1) Культурна передбачає:
     досягнення учителем високого рівня розвитку в суспільному, виробничому й духовному житті
     спрямованість на особистість іншої людини
     утвердження словом і працею найвищих духовних цінностей, моральних норм поведінки і стосунків
    2) Валеологічна включає:
     уміння забезпечити здоровязберігаючу функцію кожної дитини
     уміння організувати власний здоровий спосіб життя
     уміння забезпечити власний фізичний і психологічний стан здоров’я, що дає змогу виконувати службові обов’язки
    3) Морально-етична охоплює:
     уміння підпорядковувати діяльність системі норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства
     вміння бачити в дитині особистість, відчувати, розуміти й допомагати
     «вирощувати» особистість через відкриття, а не насаджування
     відповідати за свій вплив
     уміння відчувати моральне задоволення від розвитку учнів.

    ОтветитьУдалить
  5. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
    СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ
    І – Основні джерела:
    1. Бутенко Н.Ю. Комунікативна майстерність викладача: Навч. посібник / За ред. Н.Ю. Бутенко. - К. : КНЕУ, 2005. – 335 с.
    2. Життєва компетентність особистості: від теорії до практики: Науково-методичний посібник / За ред. І.Г. Єрмакова. – Запоріжжя: Центріон, 2005. – 640 с.
    3. Зирянова О. Діагностика професійної компетентності педагогічних працівників // Завуч. – 2005. - № 1. – С. 9-13.
    4. Лукьянова М.И. Психолого-педагогическая компетентность учителя // Педагогика. – 2001. – № 10. – С. 56-61.
    5. Маркова А.К. Психология профессионализма. – М.: Знание, 1996. – 308 с.
    6. Мурованая Н.Н. Компетентность педагога как важное условие успешности его профессиональной деятельности: Методическое пособие. – Севастополь: Рибэст, 2006. – 24 с.
    7. Педагогика: Большая современная энциклопедия / Сост. Е.С. Рапацевич. – Минск: Современное слово, 2005. – 720 с.
    8. Радченко А.Є. Професійна компетентність учителя. – Х.: Основа, 2006. – 128 с.
    9. Разина Н.А. Модель профессиональной компетентности учителя в соответствиями со стандартами образования // Завуч. – 2001. – № 4. – С. 113-136.
    10. Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х.: Основа, 2006. – 96 с.
    11. Скок Г.Б. Как проанализировать собственную педагогическую деятельность: Учеб. пособие / Г.Б. Скок. - 2-е изд. – М.: Пед. о-во России, 2000. – 102 с.
    12. Тевлін Б.Л. Професійна підготовка вчителів. – Х.: Основа, 2006. – 192 с.
    13. Туріщева Л.В. Професійний розвиток педагога: Психологічний аспект. – Х.: Основа, 2006. – 144 с.
    14. Удосконалення педагогічної майстерності в умовах особистісно-зорієнтованої освіти: Модульний посібник / Автори-упорядники: П.І Матвієнко, Н.І. Білик, О.О. Новак. – Полтава: ПОІППО, 2006. – 292 с.
    15. Федорчук В. Комунікативна компетентність педагога: Соц.-психол. тренінг. – К.: Шкільний світ, 2007. – 128 с.
    16. Фурман А.В., Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Навч. посібник. – Львів: Новий Світ, 2006. – 360 с.
    17. Шуляр В.І. Підготовка майбутнього вчителя літератури до конструкторсько-технологічної професійної діяльності: Автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.02 / Ін-т педагогіки АПН України. – К., 2004. – 21 с.
    18. Як стати майстерним педагогом: Навчально-методичний посібник / За ред. Л.І. Даниленко. – К.: ТОВ «Етіс плюс», 2007. – 184 с.

    ОтветитьУдалить
  6. Сидоренко В.В. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ

    ІІІ – Інтернет-ресурси:
    64. Бабіч Л.В., Кондратенко Г.М. Основи педагогічної майстерності. – http://www.kspu.edu.ua/Default.aspx?tabindex =3&tabid=4&Ing=1&Inbox=102.
    65. Баркасі В.В. Формування професійної компетентності учителів іноземних мов. – http://www.lib.ua-ru.net/inode/6612.html.
    66. Гопанчук В.С. Підвищення кваліфікації вчителів і їх атестація. – http://www.djerelo.com/index.php?option=com_content &task=view&id=6734&Itemid=215.
    67. Матвієнко П.І. Методологічні основи післядипломної підготовки педагогічних працівників до комплексної оцінки ефективності педагогічного процесу. – http://www.ipe.poltava.ua/pm/35/matvienko.htm.
    68. Модель формування позитивного іміджу суб’єкту освітньої діяльності. – http://www.rusnauka.com/2._SND_2007/Psihologia/19122.doc.htm.
    69. Москаленко А.М. Антропологічні основи комунікативної компетентності вчителя. – http://www.conference.mdpu. org.ua/conf_all/confer/2002/conf antro/1/moskalenko.html.
    70. Особиста сторінка Бачинської Є.М. Професійна компетентність педагога в контексті гуманістичної парадигми освіти. – http://www.innovaciya.by.ru/ avtor11.html.
    71. Особиста сторінка Бачинської Є.М. Сучасні підходи до організації методичної роботи. – http://www.innovaciya.by.ru/avtor10.html.
    72. Педагогічна майстерність вчителя: Список літератури. – http://www.library.mk.ua/ points/ped_maister.doc.
    73. Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників України № 419 від 1.12.1998. – http://www.znz.edu_ua.net/doc.php?id=116-43K.
    74. Сорока Н.В. Роль інформаційної культури в удосконаленні ПК вчителів. – http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em4/content/07snvcpt. htm.
    75. Шуляр В.І. Підготовка майбутнього вчителя літератури до конструкторсько-технологічної професійної діяльності. – http://disser.com.ua/contents/5151.html.

    ОтветитьУдалить
  7. Булак Н.Г.
    1. У переліку "Виконання національних, державних і регіональних програм" (згідно додатку до листа УОН від 05.09.08р.№ 01/8 - 2468) відсутні програми:"Школа проти СНІДу", "Проект ХОУП" Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків", чи свідчить це про те, що їх вже не треба впроваджувати тренерам, які спеціально навчалися?
    Відповідь:
    Зверніть увагу : « Виконання національних, державних і регіональних програм».
    Існують Національна програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, допомоги та лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД , виконання наказу МОН від 08.04.2004 № 285 «Про затвердження заходів МОНУ по реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 р. № 264 «Про затвердження Концепції стратегії дій Уряду, спрямованих на запобігання поширенню ВІЛ – інфекції / СНІДу на період до 2011року.», Галузева програма реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних речовин на 2003-2010 р.р. , в межах виконання яких передбачені зазначені Вами програми та іще набагато більше різноманітних програм, форм та методів роботи.
    Зазначені Вами програми можуть впроваджуватися в межах курсів «Основи здоров’я», гурткової роботи, класних годин тощо, при наявності методичного забезпечення та підготовлених фахівців.
    За більш детальною інформацією звертатися до спеціалісту УОН Гордійчук Світлани Федорівні, телефон 304-13-72

    ОтветитьУдалить
  8. Чи дозволяється у роботі практичного психолога з підлітками використання діагностичних методик у компьютерному варіанті?
    Відповідь:

    Дозволяється, якщо діагностичні методики у комп’ютерному варіанті ліцензовані та схвалені МОНУ або УНМЦ.


    Севрюкова О.Н.

    Как рассчитывались нормативы рабочего времени практического психолога? Не планируется ли пересмотреть существующие нормативы?
    Відповідь:
    Нормативи часу на основні види роботи рекомендовані МОНУ
    ( Лист МОНУ №1/9-352 від 27.08.2000 р.)
    ОЦПП УОН були надані пропозиції до УНМЦ щодо зміни нормативів часу, але на сьогоднішній день ми не володіємо інформацією щодо можливості перегляду існуючих нормативів.

    ОтветитьУдалить
  9. А если за кабинет не платят, обязательно ли там должны быть все требуемые документы (а именно каталоги методик)?

    Відповідь:
    Практичний психолог згідно листа Міністерства освіти і науки Украини № 1/9 – 272 от 02.08.2001 г. « Про особливості діяльності практичних психологів (соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів», в межах своїх функціональних обов’язків та професійної компетентності повинен мати відповідну документацію, наявність якої ніяким чином не пов’язана з оплатою за кабінет.
    Шановна Севрюгова О.Н., рекомендуємо Вам додатково отримати консультацію з даного питання у керівника психологічної служби вашого міста(району) або в ОЦПП УОН .

    ОтветитьУдалить
  10. Воропай Ольга
    Что должен выполнять практический психолог, который работает на ставка, на 0,5 или на 0,75? или они должны выполнять одинаковый объем обязательных мероприятий?
    Практичний психолог не залежно від ставки повинен виконувати всі завдання відповідно до видів та напрямків діяльності, згідно чинного законодавства та в межах своїх функціональних обов’язків. Але планування діяльності відбувається згідно Нормативів часу на основні види роботи рекомендовані МОНУ
    ( Лист МОНУ №1/9-352 від 27.08.2000 р.) відповідно до розміру ставки.


    Бездольна В.В.

    1) Чи повинен психолог закладу освіти надавити щомісяця свій план на місяц керівнику психологічної служби?
    Відповідь:
    Ні. План узгоджується на початку року.
    Згідно Додатку 2 до листа МОНУ від 27.08.2000 р. № № 1\9-352 План роботи на місяць затверджує директор навчального закладу.

    3) Чи була змінена форма журналу щоденного обліку роботи (протягом 2004-2006 років)?
    Відповідь:
    Форма журналу щоденного обліку змінена не була.
    4) Етичний кодекс психолога має 7 розділів!
    Чи було прийнято новий кодекс, у якому вже більше розділів?
    Етичний кодекс психолога прийнято на I Установчому з’їзді Товариства психологів України 20 грудня 1990 року в м. Києві.

    ОтветитьУдалить
  11. 5) Чи обов'язково вести документацію виступів, семінарів або лекцій, методичних рекомендацій для педагогічних працівників на українській мові (або можливо оформлювати виступи семінарів, розробок на російській мові)
    Матеріали нарад, семінарів, лекцій тощо бажано оформлювати на українській мові, але необов'язково

    ОтветитьУдалить